XGIMI Horizon 20 Max: Test / Review
Gepubliceerd op: 04-09-2025 / gewijzigd: 04-09-2025
Ik testte mijn eerste XGIMI projector in januari 2017, dus op het moment van schrijven is het al meer dan 8 jaar geleden. In 8 jaar is de wereld veranderd, en zo ook de wereld van de thuisvideoprojectie. XGIMI heeft duidelijk een rol gespeeld in deze democratisering van home cinema, zonder op alle gebieden de benchmark te zijn. Met de lancering van de nieuwe Horizon 20-reeks, beschikbaar in 3 modellen (20, 20 Pro, 20 Max), krijg ik de indruk dat de ingenieurs van XGIMI al hun expertise wilden demonstreren door het beste dat vandaag beschikbaar is samen te brengen. Deze drie nieuwe modellen zijn in theorie zeer helder, hebben een ultrahoog contrast, optische zoom, lens-shift (een primeur!), een superhoge frequentie voor gaming, compatibiliteit met alle nieuwste formaten (bijv. Dolby Vision) en nog een heleboel andere dingen. Dat is allemaal heel mooi in theorie, maar deze functies moeten nog worden geverifieerd in de realiteit
Ik ga de XGIMI Horizon 20 Max testen met behulp van mijn gebruikelijke testprotocol om te controleren of deze nieuwe serie zijn claims waarmaakt. De officiële lancering staat gepland voor 15 oktober 2025, maar je kunt deze 3 modellen vanaf 5 september pre-orderen door gebruik te maken van een introductieaanbieding die geldig is tot 14 oktober. Tenzij je echt haast hebt, kun je wachten op mijn review terwijl je profiteert van de lanceringsaanbieding, en ik hoop mijn resultaten medio september te kunnen publiceren. Het hangt ervan af wanneer ik de projector krijg.
Lanceringscadeaus: gratis XGIMI statief (waarde: €199), gratis Assassins Creed Shadows game (download) en een korting van $750 in de VS. Er komt ook een wedstrijd als je je ervaring deelt, je kunt dan een Vividstorm-scherm winnen
Om gebruik te maken van de lanceringsaanbieding:
Lanceringsaanbieding
Ik weet nog niet of ik de andere modellen ga testen, maar in de tussentijd geef ik je mijn theoretische mening over de andere twee modellen
Prijs XGIMI Horizon 20 Max
Nog niet beschikbaar / getestTijdslijn
5 september: de XGIMI Horizon 20-reeks beschikbaar in voorverkoop met geschenken15 oktober: officiële lancering
Waarom deze projector?
Als ik de 3 modellen in de nieuwe Horizon 20-reeks met elkaar vergelijk, is het enige verschil het helderheidsniveau. Dit was al het geval bij de vorige serie; helderheid (en indirect contrast) was het enige verschil tussen de S Max en de S Pro. Deze twee modellen zaten ver onder de 2000 lumen, waardoor je je niet voor kon stellen dat je bij daglicht kon projecteren. Bij de Horizon 20 wordt het basismodel geadverteerd met 3200 lumen en het topmodel flirt met 6000 lumen. In theorie zou gebruik bij daglicht mogelijk moeten zijn, en dat is wat je in deze test kunt ontdekken. [Naast helderheid zijn er nog een aantal andere elementen die me interesseren. Allereerst is er het contrast, dat wordt geadverteerd met cijfers die volgens mij niet realistisch zijn, maar gezien het feit dat dit een nieuwe generatie is, zelfs als het werkelijke contrast 50% is van wat wordt geadverteerd, is het nog steeds erg goed. Dan is er nog de optische zoom en vooral de lens-shift. Hoe vaak heb ik niet berichten ontvangen van projectorgebruikers (niet alleen XGIMI) die klaagden over het zien van een grijze rand rond het beeld. In theorie zou dit met lens shift niet langer het geval moeten zijn, omdat het veel meer flexibiliteit biedt bij de plaatsing.Het laatste punt dat in de vergelijking naar voren komt, is de weergavefrequentie. Waarom is dit belangrijk? Als je een beeld met 240 Hz kunt weergeven, ben je verzekerd van een uitzonderlijke vloeiendheid voor games, op voorwaarde dat je een bron hebt die dit type frequentie kan benutten. Ik heb net op tijd een tweedehands XBOX Series X voor mijn zoon gekocht, die tot 120 Hz kan gaan. Ik ben geen regelmatige gamer, maar ik let genoeg op dit soort dingen om het verschil tussen 60 en 120 Hz op te merken.
Uitpakken
Nog niet beschikbaar / getestBesturingssysteem
Nog niet beschikbaar / getest
Afwerking
Nog niet beschikbaar / getestProjectiekamer
Mijn projectiekamer is rechthoekig, 4,6m bij 2,9m (hoogte 2,2m). Ik heb twee projectiewanden, een witte muur van 2,9 m breed met alleen witte verf met een mogelijke terugslag van 4 meter. Ik heb dan een 133 inch ALR scherm op een andere muur met een mogelijke setback van 2.8m. Ik gebruik hoofdzakelijk het ALR-scherm, behalve wanneer de opstelling of het type projector niet geschikt is voor deze situatie.Batterijduur
Nog niet beschikbaar / getestStroomverbruik
Nog niet beschikbaar / getestWerkingsgeluid
Nog niet beschikbaar / getestBeeldkwaliteit
Nog niet beschikbaar / getestColorimetrie
Meer uitleg over colorimetrie
Het meten van kleurgetrouwheid (colorimetrie) is geen subjectieve zaak, het is iets dat volledig meetbaar is. Deze meting wordt uitgevoerd met een apparaat (colorimeter, spectrometer, etc.) dat het verschil meet tussen de werkelijke kleur en de weergegeven kleur. Dit verschil wordt uitgedrukt in delta E (afkorting: dE). Een dE groter dan 3 duidt op een afwijking die waarneembaar is voor het menselijk oog.
De dE moet daarom zo laag mogelijk zijn, maar projectoren hebben standaard zelden een dE lager dan 3. Vaak liggen ze tussen de 5 en 10, alleen door kalibratie kunnen de kleuren correct worden aangepast.
Voor een perfecte kalibratie moet u een professional bellen. Ik geef u mijn parameters die overeenkomen met mijn situatie. Deze instellingen kunnen voor uw situatie werken, maar bieden geen garantie. Beschouw ze dus als een indicatie welke richting u moet inslaan.
Nog niet beschikbaar / getest
Afbeeldingsinstellingen
Nog niet beschikbaar / getest
Helderheid
Meer uitleg over helderheid
Helderheid voor een projector is absoluut cruciaal. De helderheid wordt gemeten in ANSI-lumen en de door de fabrikant opgegeven waarden zijn vaak hoger dan de werkelijkheid.
De helderheid meet ik met een luxmeter en zet mijn metingen om naar ANSI-lumen ten opzichte van het projectieoppervlak. Dit geeft je echte waarde.
Een videoprojector, ook al is hij helder, kan niet concurreren met een televisie. De toevoeging van licht (natuurlijk of kunstmatig) heeft tot gevolg dat het contrast van uw afbeelding drastisch wordt verminderd. Met een helderheid van minder dan 1000 ANSI lumen moet de projector in totale duisternis worden gebruikt.
Nog niet beschikbaar / getest
Scherpte
Nog niet beschikbaar / getest
Contrast
Meer uitleg over contrast
Met contrast (aan/uit) kun je het verschil tussen wit en zwart meten. Deze meting geeft een indicatie van het vermogen van een projector om een goede weergave te produceren in donkere scènes.
Een contrast lager dan 500:1 moet als een zeer laag contrast worden beschouwd en het gevolg zal vooral zichtbaar zijn in donkere scènes waar details verloren gaan. Dit vormt minder een probleem voor sport, heldere films of zelfs tekenfilms.
Een lage contrastverhouding betekent niet dat een projector niet bruikbaar is, je moet er alleen rekening mee houden dat bij films als Aliens donkere scènes het niet langer mogelijk maken details te onderscheiden.
Nog niet beschikbaar / getest
Bewegingscompensatie
Meer uitleg over bewegingscompensatie (MEMC)
Veel projectoren gebruiken een frequentie van 60 Hz, wat betekent dat ze 60 frames per seconde uitvoeren. Veel films zijn ontworpen om 24 frames per seconde uit te zenden. Dit betekent dat de film per seconde niet genoeg beelden heeft om de 60 beelden te vullen die door de projector worden uitgezonden.
Dit resulteert meestal in een schok in het beeld. Sommige projectoren kunnen deze schok verminderen met een bewegingscompensatiesysteem (ook wel MEMC genoemd). Als je deze compensatie te veel gebruikt, krijg je een zogenaamd 'soap-opera'-effect, waardoor het beeld een beetje kunstmatig wordt, zoals in de tv-serie uit de jaren 80.
Nog niet beschikbaar / getest
Beeldgrootte en projectieafstand
Meer uitleg over de projectieafstand
De projectieafstand bepaalt de beeldgrootte en de beeldgrootte wordt bepaald door de projectieverhouding van de projector. Als een projector een throw ratio van 1,2 heeft, heeft deze een beeldbreedte van 83 cm met eventueel een grijze rand.
Afstand speelt ook een rol bij de helderheid, omdat de helderheid afneemt met het kwadraat van de afstand. Een projector die op 4 meter afstand wordt geplaatst, verliest daarom 4 keer meer helderheid dan een projector die op 2 meter afstand wordt geplaatst.
Keystone-beeldcorrectie wijzigt de projectiekegel niet, maar verkleint het beeld binnen de projectiekegel. Dit betekent dat u bij een aanzienlijke correctie een grote grijze rand rond uw afbeelding ziet verschijnen.
Nog niet beschikbaar / getest
Schermkeuze
Nog niet beschikbaar / getest
Audiokwaliteit
Meer uitleg over audiokwaliteit
Ik gebruik verschillende soorten muziekstukken om de geluidskwaliteit van de projector te illustreren, maar de weergave wordt altijd beperkt door het opnameapparaat. Omdat ik altijd hetzelfde apparaat gebruik, kun je het verschil op dezelfde basis vergelijken.
Ik gebruik regelmatig bekende auteursrechtelijk beschermde liedjes om de geluidskwaliteit van een projector te illustreren. Soms besluit YouTube om deze redenen mijn video's te blokkeren. In dit geval kun je de soundtracks rechtstreeks op YouTube beluisteren, in de hoop dat YouTube mijn kanaal niet volledig heeft geblokkeerd.
Nog niet beschikbaar / getest
Videospellen
Meer uitleg over videogames
Om onder goede omstandigheden met een projector te kunnen spelen, moet de latentie laag zijn. Latency is de reactietijd tussen het indrukken van een knop op je controller en de reactie op het scherm. Deze latentie wordt uitgedrukt in milliseconden en wordt ook wel 'input lag' genoemd.
Ik meet deze latentie met een gespecialiseerd apparaat. Om snelle games van het FPS-type op een netwerk te kunnen spelen, moet u een latentie van minder dan 30 ms bereiken. Voor games waarbij de reactietijd minder belangrijk is, zou een latentie van minder dan 100 ms geschikt moeten zijn voor de meeste situaties.
Over het algemeen test ik ShadowRunner van Geforce Now op mijn Nvidia Shield, behalve wanneer dit niet mogelijk is. Ik ben niet gewend om met een controller te spelen, dus ik ben er niet zo goed in, maar het gaat erom de capaciteiten van de projector te laten zien, niet de mijne.
Nog niet beschikbaar / getest
Bugs
Vergelijking Horizon 20 vs Horizon 20 Pro vs Horizon 20 Max
Als je nieuw bent in de wereld van videoprojectie, vind je het waarschijnlijk moeilijk om de juiste keuze te maken, vooral als het gaat om helderheidsniveaus. In principe is een projector niet ontworpen om bij daglicht te worden gebruikt, maar met de door XGIMI aangekondigde helderheidsniveaus ga ik eerst een kleine theoretische berekening uitvoeren en deze berekening vervolgens valideren met mijn werkelijke metingen.
Helderheid wordt bepaald door de lichtopbrengst van de bron, de afstand en dus de beeldgrootte. De helderheid neemt af met het kwadraat van de afstand, dus een projector die op 4 meter afstand wordt geplaatst, zal 4 keer minder helder zijn dan een projector die op 2 meter afstand wordt geplaatst
Ik ga uit van een projectieverhouding van 1,2. Met deze projectieverhouding krijg je een projectie van 1,2 per beeld. Met deze projectieverhouding krijg je een beeld van 83 cm per meter afstand van het projectieoppervlak. Een projector die op 2 meter afstand staat, geeft dus een beeld van 166 cm breed.
Schermgrootte 100 inch (neutraal/wit)
Helderheid 3200 lumen: medium heldere ruimte mogelijk
Helderheid 4100 lumen: heldere ruimte mogelijk
Helderheid 5700 lumen: zeer heldere ruimte mogelijk
Dit is natuurlijk allemaal theoretisch en de impact op het contrast moet ook gecontroleerd worden, maar het geeft je een idee van de mogelijkheden. Met de vorige serie was dit niet mogelijk.
ALR/CLR Projectiescherm
Ben je op zoek naar een goed CLR/ALR-scherm voor je projector? Ik heb misschien wat je nodig hebt:ALR/CLR NothingProjector scherm
Test / beoordeling conclusie
Nog niet beschikbaar / getestSterktes
Nog niet beschikbaar / getest
Zwaktes
Nog niet beschikbaar / getest

Hoofd van mezelf op deze blog
Sinds 2006 deel ik mijn passies op mijn blog in mijn vrije tijd, dat geef ik de voorkeur aan het kijken naar onzin op tv of op sociale netwerken. Ik werk alleen, ik ben ongetwijfeld een van de laatste overlevenden van de wereld van blogs en persoonlijke sites.
Mijn specialiteit? Digitaal in al zijn vormen. De afgelopen 25 jaar heb ik voor multinationals gewerkt, waar ik digitale teams aanstuurde en een omzet genereerde van ruim € 500 miljoen per jaar. Ik heb expertise op het gebied van telecommunicatie, media, luchtvaart, reizen en toerisme.
Vragen/Opmerkingen