Imilab C21 bewakingscamera: test/review

Dag/nacht kwaliteit
Kijkhoek
Test conclusie
Connected Objects Test Reviews Nl

Imilab C21 bewakingscamera: test/review

Gepubliceerd op: 11-10-2021 / gewijzigd: 18-10-2021

Wij leven in een steeds meer verbonden wereld waarin allerlei voorwerpen onze huizen zijn binnengedrongen en de behoefte aan veiligheid een drijvende kracht is geworden achter allerlei soorten bewakingscamera's op de markt. Ik kocht mijn eerste camera meer dan 10 jaar geleden en als ik die vergelijk met wat er nu wordt gedaan, is het duidelijk dat de fabrikanten van dit soort producten zich op een steeds breder publiek richten met producten die steeds eenvoudiger en gemakkelijker te gebruiken zijn. Dit is het geval met Imilab, dat eenvoudige en gebruiksvriendelijke camera's produceert om je huis te bewaken.

Ik heb vorig jaar de Imilab C20 getest en ga nu de Imilab C21 testen. Van buiten lijken de camera's erg op elkaar, maar aan de binnenkant zijn er enkele veranderingen. De Imilab C21 kan opnamen maken in 2.5k (2560x1440 resolutie) en kan nachtopnamen in kleur weergeven. Dit laatste is een noviteit, want ik heb dit soort functionaliteit nog op geen enkele andere camera van dit type gezien.

Prijs Imilab C21

De Imilab C21 is vanaf 11 oktober 2021 verkrijgbaar op Aliexpress voor minder dan 50 pond (de prijs kan fluctueren afhankelijk van de valuta).
Bekijk de speciale lanceringsaanbieding, gebruik de coupon DQGS63B9C21 op Aliexpress via de volgende link:
Imilab C21 / 49.99USD

Uitpakken

imilab c21 test review avis recensione prueba opinion beoordeling 1

De Imilab C21-doos bevat de camera, een wandlader, een USB-kabel, een muurbevestiging en een handleiding. De doos is dus zeer compact en de installatie van deze camera is voor iedereen toegankelijk, gewoon ergens neerzetten en de stekker in het stopcontact steken. De USB-kabel is langer dan de vorige versie, bijna 2 meter, zodat de camera op een grotere afstand van het stopcontact kan worden geplaatst.

Configuratie

Om de Imilab C21 te kunnen gebruiken, moet je de gratis Imilab Home applicatie downloaden. Met deze toepassing kan je de camera bedienen en configureren. Hier zijn de verschillende stappen:
1. Een Imilab-account aanmaken: de procedure is vrij eenvoudig, je ontvangt een code per e-mail of sms om je account te valideren, je hoeft niet meer informatie te geven. Door een account aan te maken kan de toegang tot je camera worden beveiligd, maar kan je ook meerdere camera's via dezelfde account beheren.
2. Camera associatie: druk op de + knop rechtsboven in het scherm en kies de Imilab C21 uit de beschikbare camera's.
3. Verbinding met het wifi-netwerk: ik raad je aan om een 2,4Ghz frequentieband te kiezen, omdat ik meer problemen had om de camera in 5Ghz te verbinden en ik er trouwens niet zeker van ben dat de camera de bandbreedte van de 5Ghz frequentie nodig heeft. De 2.4Ghz heeft een groter bereik, zodat je de camera wat verder weg van de wifi-router kunt zetten.
4. Reset wifi: als de associatie niet onmiddellijk gebeurt (dit was mijn geval), moet je de wifi op de camera resetten. Je moet een klein pinnetje in de resetknop steken. Om toegang te krijgen tot deze knop, moet je het oog van de camera naar boven bewegen (met de hand). Als je de camera op deze manier beweegt, zie je de sleuf voor het plaatsen van een geheugenkaart, de resetknop zit eronder.
En dat is het, je camera zou nu verbonden moeten zijn.

Overzicht

imilab c21 test review avis recensione prueba opinion beoordeling 5

Imilab brengt met de Imilab C21 geen revolutie teweeg in het ontwerp van camera's, maar het ontwerp is slank genoeg om in een huis te worden geplaatst zonder het te hoeven verbergen. De camera ziet er zelfs mooi uit en door zijn formaat kan hij zowat overal worden geplaatst. Zorg er alleen voor dat je het niet op een te diep meubelstuk zet, want dan zie je vooral de bovenkant van het meubel.

imilab c21 test review avis recensione prueba opinion beoordeling 7

Het oog van de camera wordt vergezeld door een infrarood licht dat sterk genoeg is om voorwerpen en bewegingen tussen 5 en 10 meter te onderscheiden. De camera kan zichzelf bijna volledig omdraaien, maar door het diafragma van 105° zijn er geen dode hoeken.

imilab c21 test review avis recensione prueba opinion beoordeling 6

De camera heeft een kleine luidspreker aan de achterkant waarmee de camera geluid kan produceren, hetzij door in de microfoon van je telefoon te praten, hetzij door de systeemgeluiden van de camera die je vertellen of de camera bijvoorbeeld het wifi-signaal is kwijtgeraakt.

Via de micro-USB-poort kan de camera worden aangesloten op een voedingsbron, hij kan niet worden gebruikt voor de overdracht van bestanden.

imilab c21 test review avis recensione prueba opinion beoordeling 12

Als je het oog van de camera naar boven duwt, vind je de gleuf om een mini SD-kaart in te steken om je video's op te slaan. Het gebruik van een SD-kaart is niet verplicht, je kunt ook kiezen voor cloud-opslag aangeboden door Imilab. Imilab biedt twee cloud storage-oplossingen:
- 7 dagen videobehoud: 1,99USD/maand of 12,99USD/jaar
- 30 dagen videobehoud: 4,99USD/maand of 49,99USD/jaar

Deze aanbiedingen zijn niet erg duur, maar een micro SD kaart zal je altijd minder kosten en je zal geen retentieproblemen hebben. De cloud beschermt je echter tegen gegevensverlies, bijvoorbeeld als de camera wordt vernield door een inbreker.

De camera kan werken zonder cloud en zonder geheugenkaart, maar neemt geen video op, maar levert alleen screenshots.

Imilab Home app

De Imilab Home app is vrij eenvoudig te gebruiken, de interface is duidelijk genoeg zodat je niet naar aanwijzingen hoeft te zoeken. Het is echter zeer slecht vertaald, er is een mengeling van Engels, Frans en Chinees. Dit is vaak het geval bij Chinese producten, maar gelukkig hoeft het je er niet van te weerhouden het te gebruiken. Met de applicatie kan je de camera live bedienen (met een lichte vertraging). U kunt de camera draaien, luisteren naar het geluid in de kamer, foto's nemen, video's maken, waarschuwingen controleren,... De applicatie stuurt ook meldingen naar je telefoon wanneer er beweging wordt gedetecteerd.

De grote zwakte van de applicatie is dat het de stroom van meldingen niet kan regelen op basis van het tijdstip van de dag of op basis van een gebied in de kamer. De camera is actief of niet, dus je moet hem in de slaapstand zetten als je thuis bent, anders krijg je veel meldingen. Ik had graag de uren van bewaking kunnen configureren of een gebied kunnen definiëren (b.v. een deur, een raam, enz.) dat beweging moet detecteren. Dit soort functionaliteit is beschikbaar op de Blink XT2, maar deze camera kost twee keer zoveel als de Imilab.

Opsporing

De Imilab C21 biedt drie soorten detectie:

bewegingsdetectie

Dit is de meest klassieke stand, waarbij de camera wordt geactiveerd door elke beweging en als ik zeg elke beweging kan dat ook een aanzienlijke verandering in helderheid zijn. De Imilab C21 is vrij gevoelig voor bewegingen, maar is niet snel genoeg om snelle bewegingen vast te leggen. Als je snel langs de camera loopt, zal hij beweging detecteren, maar je zult waarschijnlijk niets zien op de video.

Opsporing van personen

De camera is in staat onderscheid te maken tussen personen en het is mogelijk de camera zo in te stellen dat hij alleen reageert wanneer hij beweging van personen detecteert. Deze detectie werkt zeer goed op voorwaarde dat de persoon enkele seconden in het gezichtsveld blijft, want net als bij bewegingsdetectie zal een te snelle beweging ertoe leiden dat de camera wordt geactiveerd, maar de rotatie van de camera is niet snel genoeg om snel te kunnen volgen.

Geluidsdetectie
Als de camera aan één kant van je kamer is gericht en er ergens een geluid optreedt, kan hij wel de film starten, maar zal hij niet bewegen om de oorsprong van het geluid te zoeken. De basisoriëntatie van de camera zal dus bepalen of je al dan niet kunt filmen wat de ruis heeft veroorzaakt. De camera kan een vingerknip op 3 m afstand waarnemen, maar niet mijn zoon die in de kamer ernaast speelt.

De camera kan ronddraaien en dankzij de grote beeldhoek kan je een vrij groot gebied in het oog houden, maar aangezien de motor die de camera beweegt niet snel genoeg is, moet je ervoor zorgen dat je de camera van bij het begin juist oriënteert. Het zal kunnen bewegen afhankelijk van wat het detecteert, maar de oorspronkelijke positie is zeer belangrijk.

Dag/nacht kwaliteit

Ik heb de camera geplaatst op de plank die ik gebruik voor mijn videoprojectortesten, voor mijn scherm dat een deel van het door de camera opgewekte infrarode licht weerkaatst.

Hier is de scène bij daglicht:
Screenshot_20211009 142122_imilab Home

De beeldkwaliteit is vrij goed, de 2.5k resolutie registreert een goed niveau van detail, het is mogelijk om de luidspreker markering aan de linkerkant te lezen en je kunt ook de titel "Friends" lezen op de DVD box aan de onderkant. De scherpteverwerking is een beetje geforceerd, omdat de camera op mijn scherm verticale strepen ziet, terwijl deze strepen in werkelijkheid niet bestaan. De kwaliteit is niet vergelijkbaar met die van een goede camera, maar voor een camera is het resultaat best goed.

Hier is dezelfde scène zonder daglicht (ik heb het raam verduisterd en de deuren gesloten)
Screenshot_20211009 142212_imilab Home

De infrarood modus maakt het mogelijk de plaatsen te herkennen, maar de pixelisatie is belangrijk, het is niet meer mogelijk het merk van de luidspreker of de titel van de DVD-doos te lezen.

En dan activeer ik de kleurenmodus voor nachtscènes:
Screenshot_20211009 142302_imilab Home

De kleurenmodus is verbazingwekkend omdat de camera uit de infrarode verlichting de kleuren van de kamer reconstrueert en ook al zijn de kleuren niet allemaal even nauwkeurig, toch wordt de indruk gewekt dat de kamer verlicht is terwijl dat niet het geval is. De camera was iets verschoven ten opzichte van de vorige scène, maar ik heb de belichting niet veranderd, en toch is de foto van veel betere kwaliteit. De kwaliteit is nog steeds niet vergelijkbaar met de opname overdag, maar ik vind het resultaat erg interessant. Ik heb andere camera's die in het donker kunnen zien, maar ik heb nog nooit zulke scherpe beelden gekregen.

Kijkhoek

De Imilab C21 heeft een kijkhoek van iets meer dan 100°, maar door de rotatie kan je niet alles in 360° zien. Zijn zwakke punt ligt onder de horizonlijn omdat hij niet erg laag kan gaan, maar wel vrij hoog. Daarom moet een plaats worden gevonden waar hij laag genoeg is of moet hij ondersteboven aan een plafond worden geplaatst. Hier is een korte videodemonstratie.
youtube previewyoutube preview

Ik wil van deze gelegenheid gebruik maken om de kwaliteit van de video te vermelden. De video is gemaakt bij daglicht en je kunt zien dat de camera veel details kan vastleggen, vervorming is zichtbaar maar beperkt en de kleuren zijn goed verzadigd. De kwaliteit is opnieuw niet vergelijkbaar met de kwaliteit van een video die met een smartphone is opgenomen, maar voor een camera is de kwaliteit goed genoeg om aan de verwachtingen van een product van dit type te voldoen.

Test conclusie

Er zijn tegenwoordig veel bewakingscamera's verkrijgbaar, maar onder de 50 pond vind je Gelukkig is dat niet het geval met de Imilab C21, die zich in vele opzichten onderscheidt.

De Imilab C21 heeft het gebruikelijke ontwerp van bewakingscamera's, er is hier niets origineels, maar de camera heeft een mooi uiterlijk waardoor hij in je huis past zonder dat je hem hoeft te verbergen. Omdat het oog in alle richtingen kan draaien met minder dekking aan de basis, zal het laag genoeg moeten worden geplaatst of aan het plafond moeten worden bevestigd om een maximale visuele dekking te garanderen.

De kwaliteit van de video's is ruim bovengemiddeld, de weergave van de scherpte is wat geforceerd maar maakt het mogelijk zelfs kleine teksten te lezen op een afstand van 2 meter. Het beeld is goed genoeg om een gezicht te herkennen. De kwaliteit is niet zo goed in nachtmodus omdat het beeld erg ruisig is, maar Imilab gebruikt een herkleuringsproces dat dit probleem verzacht (zie het voorbeeld hierboven), ik had deze functie nog nooit eerder gezien.

De Imilab C21 kan beweging en geluid detecteren en neemt vervolgens een videosequentie op de geheugenkaart of in de cloud op. Als er een knallend geluid optreedt in de buurt van de camera, zal het vrij snel afgaan, maar je moet ervoor zorgen dat de camera de juiste hoek van je kamer in de gaten houdt, omdat hij niet zal zoeken naar de oorsprong van het geluid.

Voor ongeveer 50 euro heb je hier een vrij veelzijdige en gemakkelijk te gebruiken camera.

Sterke punten:
- beeldkwaliteit
- het opnieuw inkleuren van nachtvideo's
- gebruiksgemak
- gezichtshoek
- geluids- en persoonsdetectie (afzonderlijk configureerbaar)

Zwakke punten:
- niet-programmeerbare bewaking (b.v. tijdstip van de dag, gebied in de kamer,...)
- beperkt zicht onder de horizonlijn, is het beter om het ondersteboven te plaatsen
- de camera scant niet automatisch zijn omgeving

Vind je dit artikel leuk? Deel het, het zal mij enorm helpen
Ik werk alleen, dus ik heb geen bedrijfsbudget voor reclame. Jullie zijn mijn eerste ambassadeurs en jullie kunnen mij helpen door mijn artikelen te delen op jullie sociale netwerken, forums, artikelen,...
Deel op Meta/Facebook
Delen op Twitter
Deel op LinkedIn

Seestar S50 telescoop: test / review
Heeft u uw hoofd in de sterren, maar heeft u geen tijd of zin om tijd te besteden aan het opzetten van een echte telescoop? De Seestar S50 is voor u gemaakt. Kies uw object en laat de telescoop de rest doen!
Blitzwolf BW-WA3 Pro 120W: test / recensie
Wil je je muziek overal mee naartoe nemen? De 120W Blitzwolf-speaker moet een zeer breed publiek aanspreken (behalve misschien degenen die je gaat storen met het geluid)
Oclean X Pro Elite: test / review
Ik had nog geen elektrische tandenborstel getest op mijn blog omdat ik het belang er niet van inzag, de Oclean X Pro Elite liet zien dat een tandenborstel een interessant product kan zijn!
Yeedi 2 Hybrid (+ KC650 / K700) : test / review
Eind 2020 heb ik gediversifieerd door connected objecten voor thuis te testen en het is een goede manier om het nuttige met het aangename te combineren. Deze keer pak ik een verbonden stofzuiger / dweilrobot aan.
Oclean Flow : test / review
Er is misschien niets spannends aan het testen van een tandenborstel, maar als hij erg effectief is, wordt het meteen een stuk interessanter!
Xiaodu Smart Buds: test / review