Fietsen
Duotts C29 : test / mening
Gepubliceerd op: 21-06-2025 / gewijzigd: 21-06-2025
Tot nu toe had ik vrij zware fietsen (fatbikes) en vrij lichte fietsen (carbon frames) getest, maar nog geen gemotoriseerde mountainbike. Ik had nog geen Duotts fiets getest, dus dit was een kans om twee vliegen in één klap te slaan door de Duotts C29 te testen.
De Duotts C99 is een mountainbike met een 15 Ah batterij en een 750 watt motor, dus hij is lichter en minder log dan een fatbike zonder aan prestaties in te boeten. Deze Duotts C29 is zonder twijfel de fiets met de beste prijs/vermogen-verhouding en hij heeft veel in zijn mars, maar er zijn een paar dingen waar je op moet letten voordat je hem koopt. Ik leg ze allemaal uit in deze nieuwe test
Speciale aanbiedingscode
De Duotts C29 is verkrijgbaar tegen de beste prijs op de officiële website. De voorraad is beschikbaar in Europa, dus je hoeft geen extra belasting te betalen en de levering is snel.
Ik heb een exclusieve korting van £30 waarmee je deze fiets voor de beste prijs kunt kopen.
Activeer promo code

Deze link leidt je door naar de homepage, de promo is zichtbaar in je winkelmandje zoals hieronder:
Duotts C29 / Duotts.com
Speciaal aanbod
https://duotts.com/products/c29?ref=LAURENTTijdslijn
Uitpakken

De Duotts C29 wordt geleverd in een grote doos, zoals de meeste fietsen. Alles wordt zeer goed beschermd door talloze schuimrubberen beschermingen. Het geheel weegt iets meer dan 30 kg, dus het kan zijn dat je de bezorger nodig hebt om je te helpen de doos in huis te krijgen.

De fiets is zo stevig verpakt dat het je bijna net zo veel tijd kost om alle beschermhoezen te verwijderen als om de fiets in elkaar te zetten.
De montage is over het algemeen vrij eenvoudig en de handleiding behandelt de belangrijkste stappen zonder in detail te treden over elke stap. Dus als je meer informatie nodig hebt, heeft Duotts een video gemaakt om je te helpen bij de montage:
Duotts montage en handleiding
De fiets wordt geleverd met een aantal accessoires:
- spatborden
- bagagedrager
- verlichting voor/achter
- oplader
- reflector
- pomp
- inbussleutels
Specificaties
Kenmerk | Detail |
---|---|
Model | Duotts C29 |
Motor | Borstelloze motor 750 W (65 Nm) |
Accu | Li-ion 48 V, 15 Ah (~720 Wh), uitneembaar |
Oplaadtijd | 6–8 uur (lader 54,6 V 2 A) |
Maximale snelheid | 25 km/u (begrensd) – tot 50 km/u in onbeperkte modus |
Actieradius | 50–60 km in 100% elektrische modus, 80–100 km met trapondersteuning |
Frame | Aluminiumlegering |
Voorvering | Aluminium verende voorvork, 100 mm veerweg |
Versnellingen | Mechanische Shimano, 21 versnellingen |
Remmen | Mechanische schijfremmen, 160 mm schijven |
Stuur | Multifunctioneel, met LCD-display (5 niveaus) + Bluetooth |
Banden | 29" × 2.1", tubeless ready (met binnenband) |
Nettogewicht | 26,5 kg |
Brutogewicht (verpakt) | ≈ 31–31,7 kg |
Afmetingen (L × B × H) | 184 × 71–71,5 × 113 cm |
Zadelhoogte | 85–103 cm (verstelbaar) |
Wielbasis | 113 cm |
Maximale belasting | 120 kg (150 kg afhankelijk van versie) |
Maximale helling | 30° |
IP-classificatie | IPX4–IPX5 |
Bedrijfstemperatuur | -10 °C tot 40 °C |
Verlichting | Voorlamp + geïntegreerd achterlicht |
Accessoires | Voor- en achterspatborden, bagagedrager (25 kg), aluminium pedalen, USB-oplaadpoort, slot, pomp, gereedschap |
Presentatie

De Duotts C29 is een elektrische mountainbike die een breder publiek zal aanspreken dan alleen off-road rijders. De prijs speelt natuurlijk een grote rol in het succes van deze fiets, maar dat is niet de enige factor. De Duotts C29 is veel minder omvangrijk dan een fatbike en neemt niet meer ruimte in dan een mountainbike zonder motor
Hij weegt nog steeds vrij veel vergeleken met een normale mountainbike - 26,5 kg - maar hij is veel lichter dan een fatbike. Ter vergelijking: een Decathlon mountainbike (type Rockrider) met 29 inch wielen en zonder motor weegt ongeveer 15 kg. De gemotoriseerde versie van de Decathlon mountainbike weegt ongeveer hetzelfde als de Duotts. We zitten dus echt in een vergelijkbare niche, maar de elektrische mountainbikes van Decathlon zijn veel duurder.
Kader

De Duotts C29 is een klassiek aluminium frame. Als het geen accusleuf had, zou je het kunnen verwarren met een niet-gemotoriseerd mountainbikeframe.
De minimale zithoogte is 85 cm en het stuur is 108 cm. Met een helling als deze zitten we niet op een fiets om met een agressieve houding te fietsen. De houding is rechtop en rustgevender voor de rug dan op een fiets zonder helling. Dit comfortvoordeel neemt af met je lichaamslengte omdat het stuur niet in hoogte verstelbaar is. Als je het zadel dus hoger zet, verander je de positie om meer druk op de armen te creëren.
Ik ben 1,94m lang en ik moest het zadel 16cm verhogen. Mijn zadel staat dus meer dan een meter boven de grond en ik bevind me in een positie die erg lijkt op die van een normale fiets. Ik ben deze houding gewend, dus het stoort me niet, maar het betekent wel dat ik na een lange rit sneller vermoeidheid in mijn polsen voel.
Stuur

Het stuur is 68 cm breed, dus hij zou door elk type deur moeten kunnen. Ik vind het nogal onoverzichtelijk omdat links het scherm zit en rechts een telefoonoplader, waar idealiter een telefoonhouder voor nodig is. Dus ik moest de apparatuur een beetje verplaatsen om mijn camera en telefoon te laten passen
De handgrepen zijn van plastic en zijn vrij hard. Dus als je heel hard tegen het stuur leunt vanwege je lengte, zul je wat last krijgen van vermoeide polsen. Er zijn twee aparte versnellingshendels omdat deze fiets een drietraps crankstel heeft en 7 versnellingen op de derailleur.
Het idee om een telefoonoplader op het stuur te plaatsen is interessant, maar ik vind dat het te veel ruimte in beslag neemt, vooral als je je telefoon op het stuur wilt plaatsen.
In tegenstelling tot fatbikes zijn de remmen niet omgekeerd.
Motor

De Duotts C29 is uitgerust met een 750 watt motor die 65 Nm koppel ontwikkelt, wat meer dan genoeg vermogen is voor het overgrote deel van de bevolking. Deze motor, in combinatie met de 21 versnellingen, stelt je in staat om de juiste versnelling te vinden om zo ongeveer elk type klim aan te kunnen.
Ik zal later in deze test in detail terugkomen op de prestaties van de motor, maar ik kan nu al zeggen dat er een kleine vertraging optreedt bij het opstarten, net als bij de Lankeleisi RV800 Plus, die ook was uitgerust met een 750-watt motor.
Crankset/Cassette

Het crankstel heeft een drietraps configuratie van 48, 38 en 28 tanden. Dit is de eerste keer dat ik een elektrische fiets met zoveel stappen heb getest. Deze configuratie zou het leven gemakkelijker moeten maken als je grotere heuvels probeert te beklimmen, hoewel het natuurlijk niet betekent dat je niet hoeft te trappen, maar het geeft je wel een breed scala aan mogelijkheden om de juiste moeilijkheidsgraad/snelheidsverhouding te vinden.

Zoals veel fietsen is de achterkant voorzien van een Shimano 7-speed derailleur met 14, 16, 18, 20, 22, 24 en 28 tanden. Ook hier heb je een vrij breed scala aan mogelijkheden, en het feit dat je begint bij 14 geeft ook een indicatie van de oriëntatie van de fiets. Het is geen op snelheid gerichte fiets, het is er vooral om het je makkelijker te maken als je bergopwaarts gaat
Met een 48x14 configuratie en 29 inch wielen krijg je een ontwikkeling van 7,84 meter per pedaalslag, dus je krijgt een snelheid van 28,2 km/u bij een cadans van 60 omwentelingen per minuut zonder rekening te houden met de motorondersteuning. Als je een niveau omlaag gaat naar 38T op het crankstel, krijg je 6,2 meter per pedaalslag en 4,57 meter met de 28T.
Deze configuratie voorkomt ook dat je te snel gaat slijpen. Als je in 48T zit en 25 km/u rijdt, begin je te slijpen vanaf 21T. Als je overschakelt naar 38T, begin je te slijpen bij 18T.
Wielen

De Duotts C29 is uitgerust met Chao Yang banden van 29 inch op 2,1 inch. Deze banden kunnen tussen de 20 en 40 psi aan, maar ik raad je aan om ergens in het midden van deze waarden te mikken. Ik heb de neiging om mijn banden tot het maximum op te pompen, maar ik kan hier zien dat de band vrij snel over de velg loopt en als je de band te hard oppompt, loop je het risico dat de binnenband barst als de weg beschadigd raakt. Ik heb de banden opgepompt tot 30 en ik denk dat dat meer dan genoeg is, ondanks mijn gewicht van 100 kg.
Fietsveringen

De voorvering heeft een zeer lange veerweg van 8 cm, dus je zou een grotere klap moeten kunnen opvangen, vooral als je op het stuur leunt. Het is waarschijnlijk niet erg handig op een stedelijk parcours, maar op kasseien doet deze vering zijn werk goed. [Er is geen vering aan de achterkant, maar de bandenspanning kan hier een rol spelen (tot een bepaalde limiet), en het zadel biedt ook een goed comfort, maar kan het comfort van vering in de wielen, het frame of het zadel niet vervangen. Omdat ik denk dat deze fiets niet bedoeld is om te worden misbruikt op ruw terrein, zou het ontbreken van achtervering geen groot probleem moeten zijn.
Remmen

De Duotts C29 is uitgerust met niet-hydraulische schijfremmen, dus het remmen is minder effectief, maar ik zie dat het mogelijk is om hydraulische remmen te bestellen en ze zelf te installeren. Op de pagina met de handleiding die ik eerder in deze review deelde, staat een video waarin wordt uitgelegd hoe je de remmen verwisselt.
Zadele

Het zadel ziet er vrij klassiek uit, maar het heeft een paar voordelen. Het is niet zo groot als die op fatbikes, maar het heeft een structuur die schokken redelijk goed absorbeert. Er zijn geen veren of vering, maar het is comfortabel. Het andere positieve punt is de lengte van de zitbuis. Omdat ik 1,94 meter lang ben, kom ik soms hoogte tekort voor de zitbuis.
Dus heb ik de zitbuis tijdens de montage flink verlengd om er zeker van te zijn dat hij lang genoeg was. Ik moest de hoogte snel terugbrengen omdat ik niet meer op de fiets kon. Uiteindelijk kwam ik uit op een opening van 16 cm met het frame, wat erg weinig is vergeleken met de lengte van de zitbuis. Deze fiets is dus zeer geschikt voor lange mensen (meer dan 2 meter). Houd er wel rekening mee dat, omdat het stuur niet verstelbaar is, de rijpositie niet erg comfortabel kan zijn als je heel erg lang bent (meer dan 2 meter).
Batterij

De Duotts C29 is uitgerust met een 15 Ah 48V accu. Ik vind deze accu nogal onaantrekkelijk, hij is erg groot vergeleken met het frame van de fiets en je kunt zien dat hij op het frame is geënt in plaats van geïntegreerd zoals bij andere fietsen. Het geeft me bijna de indruk dat deze fiets oorspronkelijk een normale fiets was en dat er een accu aan vastgemaakt is. Het is niet erg mooi, maar ik laat het aan jou over om te beslissen of je van dit soort integratie houdt of niet
De levensduur van de batterij zou daarom ongeveer 35-40 km moeten zijn als je de hele tijd vol gas rijdt en met iemand van mijn gewicht. De accu heeft een ingebouwde oplaadindicator. Ik vind dat heel handig, want zo kun je zien hoe vol je accu nog is en hoef je hem bijvoorbeeld niet helemaal op te laden als je hem aan het opladen bent. Er is ook een ontstekingsknop en toetsen om hem uit de houder te halen
Ik heb 102,9 watt gemeten op laadniveau. Dit brengt de oplaadtijd op meer dan 7 uur, rekening houdend met het feit dat het opladen van de laatste paar procent langer duurt dan de eerste paar procent.
Scherm/bediening

Je kunt de fiets op verschillende manieren bedienen. De eenvoudigste manier is via het display op het stuur. Dit scherm geeft je een indicatie van je snelheid, je actieradius (in percentage van de accu), de kilometerstand en het ondersteuningsniveau. Hoewel het scherm goed ontworpen is, is het erg moeilijk af te lezen bij fel licht. Om het leesbaar te maken, moet je de helderheid verhogen in de instellingen en het naar je toe draaien. Deze leesbaarheid is echt problematisch als je geen telefoon gebruikt.
Het veranderen van het ondersteuningsniveau werkt goed, maar ik vind de positionering van de knoppen ten opzichte van de handgreep niet optimaal. Als je het scherm ook nog kantelt om het leesbaar te maken, wordt de toegang tot de knoppen nog moeilijker. Dit soort knoppen moet zo dicht mogelijk bij het handvat zitten. Je kunt het scherm losmaken om het naar links te verplaatsen
De andere optie voor het besturen van de fiets is de applicatie Duotts. Met deze app kun je het ondersteuningsniveau beheren, de ritten van je fiets bijhouden, deelnemen aan de community en een nauwkeurig batterijniveau krijgen. Ik had niet verwacht dat er een app zou zijn voor een fiets in deze prijsklasse en ik vind het een geweldige toevoeging aan de fiets. Dankzij deze applicatie hoef je niet te vertrouwen op het scherm op het stuur en krijg je een nauwkeuriger beeld van de status van de batterij.
Accessoires
De Duotts C29 is een goed uitgeruste fiets en het ziet ernaar uit dat je geen extra accessoires hoeft toe te voegen. Er zijn twee spatborden, een bagagedrager, voor- en achterlicht en reflectoren. Ik vind alleen dat de spatborden iets te flexibel zijn en dat het bevestigingssysteem ze niet op hun plaats houdt. Daardoor hoor je de spatborden rammelen als je op een oneffen ondergrond rijdt. Ik heb hetzelfde probleem met de meeste motoren die ik test, de gevallen waarbij de spatborden metaalachtig zijn en goed vastzitten zijn vrij zeldzaam.
Test op de weg
Voorde
rijtest gebruik ik een reeks metingen om de prestaties van de fiets te vergelijken met andere fietsen die ik heb getest. Zelfs als sommige fietsen niet vergelijkbaar zijn, is het effect op inspanning of vermoeidheid zeer reëel en dat is wat we moeten onthouden in plaats van het pure prestatiecijfer. Deze fiets is uitgerust met een 750 watt motor en deze motor levert voldoende vermogen voor de overgrote meerderheid van de gebruikers. De combinatie van motorvermogen en het aantal beschikbare versnellingen zou aan al je behoeften moeten kunnen voldoen, je zult altijd wel een combinatie vinden die bij je past, dus deze fiets biedt een grote flexibiliteit.
Om het maximale uit de motor te halen, moet je echter op een aantal dingen letten. Het volledige vermogen is niet op alle ondersteuningsniveaus beschikbaar en ik vind dat de eerste ondersteuningsniveaus vrij zwak zijn. Om het maximale uit de motor te halen, moet je op ondersteuningsniveau 4 of 5 zitten. Je moet ook rekening houden met de grootte van de wielen, want met 29 inch verhoog je de massatraagheid behoorlijk, dus de startkracht is groter. Deze inspanning wordt nog meer gevoeld door de vertraging van de ondersteuning. Net als bij de Lankeleisi RV800 Plus die ik heb getest, treedt de ondersteuning niet onmiddellijk in werking, dus je hebt het gevoel dat je hard moet duwen om op gang te komen
Ik ben gewend om zoveel mogelijk in de zwaarste versnelling te rijden en met deze fiets moest ik mijn gewoonte een beetje veranderen om wegen over te steken, want met de vertraging en traagheid was ik niet snel genoeg om over te steken. Ik raad je dus aan om hetzelfde te doen door een lagere snelheid te kiezen en eventueel de gevoeligheid van de motor aan te passen in de instellingen.
Deze motor heeft ook een cruise-modus waarmee je de motor met minimale inspanning tot een bepaalde snelheid kunt opvoeren. Als je besluit om de gashendel te installeren, zal dit probleem zich niet meer voordoen, omdat de motor met de gashendel zonder hulp kan starten en tot zijn maximale snelheid kan rijden.
Samengevat, om het meeste uit de motor te halen, moet je bij een lagere snelheid starten, de cruise-modus gebruiken en/of het gevoeligheidsniveau aanpassen (parameter 11)
Mening over crankstel/cassette
Zoals ik al meerdere keren in deze test heb gezegd, biedt de configuratie van het crankstel en de derailleur meer flexibiliteit in het gebruik, wat duidelijk een van de sterke punten van de fiets is. Aan de andere kant vind ik het schakelen niet supervloeiend; ik heb de indruk dat de hendel niet zo goed gegroefd is en dat de precisie daardoor minder is. In feite had ik de eerste paar kilometer veel problemen met de ketting, en ik moest de derailleurkabel strakker zetten om dit te voorkomen. Na deze aanpassing ging alles heel soepel. Het kan zijn dat de kabel een beetje los is geweest tijdens het transport, maar als je dat overkomt, is het heel gemakkelijk te repareren.
Remtest
Deze motor is uitgerust met mechanische schijfremmen, dus dit type rem is minder effectief dan een hydraulische rem. Ik heb de remtijd gemeten met alleen de achterrem om van 25 naar 0 km/u te gaan en kwam uit op een tijd van iets meer dan 3 seconden. Met de twee remmen is het remmen veel effectiever, het duurt iets minder dan 2 seconden en laat een mooie bandenspoor achter op de weg. Voor remmen in normale omstandigheden is het een kwestie van gewoonte om de juiste dosering voor de achterrem te vinden, maar de combinatie van de twee remmen blijft de veiligste methode.
Ik zie op de Duotts website dat het binnenkort mogelijk wordt om hydraulische remmen te bestellen als je krachtiger wilt remmen.
Snelheid/acceleratietest
Ik demonteer mijn fietsen niet als ik mijn test doe, omdat dat het resultaat van de metingen van de ene fiets op de andere volledig zou veranderen. Als ik deze fiets freewheelend en onbelast test, zie ik dat hij zonder problemen tot 50 km/u kan gaan, wat zich waarschijnlijk vertaalt in een snelheid van rond de 45 km/u op de weg.
Als ik terugga naar mijn gebruikelijke test, was ik in staat om een snelheid van tussen de 35 en 40 km/u tegen de wind in te halen tijdens mijn afdaling van 2,5%, wat een uitstekend resultaat is. De fiets is erg stabiel en ik heb nooit enige stress gevoeld bij die snelheid. Op het vlakke en met de zwaarste versnelling haal ik iets meer dan 30 km/u. Met de grootte van de wielen is de vereiste inspanning groter, en deze fiets is niet ontworpen voor snelheid, tenzij je het gas installeert en uitschakelt
Als je ervoor kiest om het gas uit te schakelen, zal deze fiets ongetwijfeld een van de snelste fietsen in zijn prijsklasse zijn.
Klimtest
Voor mijn test bergop heb ik een klim van 2,5% die zich uitstrekt over 690 meter en die ik gebruik voor al mijn fietstests. Ik beklim deze heuvel eerst zonder ondersteuning en met de zwaarste versnelling, waarbij ik probeer de hele weg 25 km/u te rijden. Daarna doe ik hetzelfde met het eerste niveau van ondersteuning en dan het laatste
Niveau 0 (zonder ondersteuning):
1:48
167 pulsen max
23 km/u gemiddeld
Niveau 1
1:53
165 pulsen max
21.9 km/gemiddeld
Niveau 5
1:33
145 pulsen max
26,7 km/uur gemiddeld
Zoals je kunt zien, ging ik zonder hulp sneller dan met Niveau 1. Deze test is geen laboratoriumtest, dus er kunnen nog andere factoren meespelen, maar dit verschil laat zien wat ik eerder in de test heb genoemd. De eerste niveaus van ondersteuning bieden niet veel voordeel. Niveau 5 daarentegen biedt een zeer comfortabele ondersteuning, maar hier krijg ik een hoger aantal pulsen dan bij andere fietsen omdat de initiële inspanning groter is (door traagheid).
Inspanningstest
Ik heb alle ondersteuningsniveaus getest om te zien hoe lang ik erover deed om 25 km/u te bereiken met de moeilijkste versnelling. Dit zijn de tijden die ik haalde:
niveau 1: 15 seconden
niveau 2: 13 seconden
niveau 3: 11 seconden
niveau 4: 8 seconden
niveau 5: 6 seconden
Niveau 4 en 5 zijn dus veel efficiënter dan de andere niveaus, vooral als je het leuk vindt om zo hard mogelijk te gaan
Ik heb deze fiets ook getest op een van mijn routes, ik vergeleek een route van 32 km met deze fiets en mijn (niet-elektrische) racefiets. Het was in beide gevallen erg winderig, maar zoals altijd heb ik het parcours elke keer maximaal afgelegd
Racefiets
Looptijd: 1:18:11
Maximale hartslag: 172
Gemiddelde hartslag: 153
Gemiddelde snelheid: 24..6 km/u
Max snelheid: 49,1 km/u
Duotts C29
Tijd: 1:15:30
Max puls: 166
Gemiddelde puls: 146
Gemiddelde snelheid: 25,2 km/u
Max snelheid: 44,5 km/u
Op deze vrij gevarieerde route van 32 km gebruikte ik 20% van de batterij. De gemiddelde snelheid was iets hoger dan met mijn racefiets, maar het verschil was niet enorm. Het is vooral de gemiddelde hartslag die het verschil maakt, met veel minder vermoeidheid. De inspanning die je moet leveren met de Duotts is niet nul, je moet nog steeds een beetje trappen, maar ik vind dat het gewicht heel handelbaar is met dit motorvermogen. Ik vond hem erg wendbaar en vooral veel comfortabeler dan mijn racefiets
Veringstest
Ik heb een paar kasseiwegen bij mij in de buurt en hoewel ze niet zo groot zijn als Parijs-Roubaix, zijn ze onregelmatig genoeg om je flink door elkaar te schudden, vooral als je bergafwaarts rijdt. Uiteraard is het zonder achtervering minder comfortabel, maar ik vond het heel acceptabel. Met de juiste bandenspanning en het comfort van het zadel beperkt deze fiets echt de schade. Aan de andere kant is de voorvering erg effectief en om er het maximale uit te halen, zou je iets meer op de vork kunnen leunen dan op het zadel, wat een rijpositie is die perfect past bij dit type fiets.
Batterijduur
De accu is enorm, maar de capaciteit is minder dan die van de Lankeleisi modellen die ik heb getest. De actieradius is echter erg goed. Omdat je de fiets het beste kunt gebruiken in ondersteuningsstand 4 of 5, dacht ik dat ik snel zonder accu zou komen te zitten, maar dat was niet het geval.
Voor mijn eerste 14 km gebruikte ik 20% van de accu, wat me een actieradius van 70 km zou hebben gegeven. Daarna deed ik een meer gevarieerde run van 32 km waarbij ik ook 20% van de batterij gebruikte, dus met dit type run had ik de grens van 100 km kunnen overschrijden. Als ik daarentegen kijk naar wat ik deed voor mijn motortests, waarbij ik 12 km aflegde door de motor regelmatig hard te duwen, verloor ik 27% van de batterij. Dus ik denk dat je redelijkerwijs boven een actieradius van 40 km kunt komen als je de ondersteuning veel gebruikt (gas houden), maar als je trappen en ondersteuning afwisselt, kan de actieradius oplopen tot 100 km en misschien zelfs iets meer.
Trail test
Conclusie
Sterke punten
Zwakke punten

Hoofd van mezelf op deze blog
Sinds 2006 deel ik mijn passies op mijn blog in mijn vrije tijd, dat geef ik de voorkeur aan het kijken naar onzin op tv of op sociale netwerken. Ik werk alleen, ik ben ongetwijfeld een van de laatste overlevenden van de wereld van blogs en persoonlijke sites.
Mijn specialiteit? Digitaal in al zijn vormen. De afgelopen 25 jaar heb ik voor multinationals gewerkt, waar ik digitale teams aanstuurde en een omzet genereerde van ruim € 500 miljoen per jaar. Ik heb expertise op het gebied van telecommunicatie, media, luchtvaart, reizen en toerisme.
Vragen/Opmerkingen