Kortingscode Discount
Lankeleisi MG 600 Lite: review en promotiecode
Gepubliceerd op: 08-05-2025 / gewijzigd: 08-05-2025
Ik heb meerdere elektrische fietsen van het merk Lankeleisi getest en één overeenkomst viel meteen op. Lankeleisi verkoopt grote fatbikes met bij voorkeur veel wattage, zodat je zonder inspanning elk terrein aankan. Met de komst van de Lankeleisi MG600 Lite van 250 watt lijkt Lankeleisi een nieuwe richting in te slaan. Dit heeft waarschijnlijk te maken met wetgeving die steeds meer aandacht besteedt aan deze krachtige Chinese fietsen die vaak illegaal op de weg rijden. Deze fiets zou een antwoord kunnen zijn op dat probleem.
Deze fiets is exclusief verkrijgbaar bij Buybestgear, je zult hem dus nergens anders vinden. En dat is goed nieuws, want ik heb een permanente korting van 4% voor mijn bezoekers, zodat je altijd de beste prijs krijgt.
Promotiecode
Om €100 korting te krijgen is het heel eenvoudig. Er zijn geen voorwaarden aan verbonden, grijp je kans!
1. Klik op de volgende link:
Activeer de promotie
Deze link brengt je naar de homepage van Buybestgear, maar de promotiecode zal actief zijn en zichtbaar zijn in je winkelmandje.
2. Klik op de link van de fiets om hem aan je winkelwagen toe te voegen:
Lankeleisi MG 600 Lite

Voor de geduldigen onder jullie: soms kan ik ook een korting van 5% regelen. Als je interesse hebt, laat dan een berichtje achter in de reacties en ik stuur je een unieke code als ik er één heb.
Kenmerken

Het eerste grote verschil tussen dit nieuwe model en de vorige modellen is de wielmaat. In plaats van de gebruikelijke 4-inch brede banden gebruikt deze fiets banden van 2,4 inch op 27 inch wielen. Het zijn nog geen stadsfietsafmetingen, maar het komt in de buurt. Dit soort banden laat je toe om op de meeste ondergronden te rijden, en is een verstandiger keuze dan bijvoorbeeld bij de MG600 Plus of de X3000 Plus.
De motor is 250 watt, wat betekent dat je meer zult moeten trappen dan bij de krachtigere modellen. De fiets heeft ook geen gashendel aan het stuur. Wel is hij uitgerust met een koppel- en snelheidsensor. Hierdoor reageert de fiets sneller wanneer je dat nodig hebt en past hij de ondersteuning aan jouw inspanning aan. Dat betekent dat deze fiets niet vooruit zal rijden zonder te trappen—een belangrijk verschil met andere modellen.

De fiets is uitgerust met 27,5” wielen en 2,4” brede banden. Je kunt er dus ook wat off-road mee rijden als je dat wilt.
De batterij is een Samsung 21700 van 20 Ah en 36V, die in theorie een actieradius van 150 km biedt. Ze weegt net geen 5 kg. De batterij is in het frame geïntegreerd, maar er zijn twee versies:
Een versie met uitneembare batterij, handig als je je fiets niet dicht bij een stopcontact kunt parkeren. De andere, goedkopere versie, heeft een vaste batterij die je dus enkel op de fiets zelf kunt opladen.
De werkelijke actieradius zal wellicht lager uitvallen, zoals meestal het geval is, maar je mag rekenen op meer dan 100 km dankzij de trapondersteuning. De oplaadtijd is vrij traag, zoals bij de meeste fietsen van dit type: reken op 5 à 6 uur voor een volledige laadbeurt.
Het frame is van aluminium en bestaat uit één geheel met gelaste elementen. De fiets is verkrijgbaar in drie kleuren en ik denk dat de lak vergelijkbaar is met die van de RX800, met een speciale behandeling zoals bij auto’s. De Lankeleisi MG600 Lite bestaat slechts in één framemodel, een uniseks versie die voor iedereen geschikt is.

De remmen zijn hydraulische schijfremmen van het type Zoom HB876. Ik heb dit type rem al eerder getest en de remkracht is zeer goed. Wel is het noodzakelijk om beide remmen tegelijk te gebruiken voor een echt effectieve remactie. De achterrem alleen is niet krachtig genoeg om de fiets snel tot stilstand te brengen.
De fiets is vrij zwaar met meer dan 35 kg, hij is dus niet bedoeld om te dragen. Hij kan wel tot 200 kg aan gewicht dragen en is geschikt voor mensen tot 195 cm. Als je groter bent dan 190 cm, kan het zijn dat je je benen niet volledig kunt strekken. Het stuur is niet in hoogte verstelbaar, maar de kanteling is flexibel genoeg om ook voor langere mensen comfortabel te zijn.

Lankeleisi heeft een Shimano Altus derailleur gebruikt zoals gewoonlijk, waarschijnlijk dezelfde als op de andere modellen die ik getest heb. De versnellingen schakelen snel en soepel. Je bereikt snel je topsnelheid en je krijgt wat extra hulp om boven de 25 km/u niet in het ijle te moeten trappen.

Op het stuur vind je links de ondersteuning en rechts de bediening voor de versnellingen. De remmen zijn omgekeerd ten opzichte van een standaardfiets, maar daar wen je snel aan. Het scherm is in het midden geplaatst en toont basisinformatie zoals snelheid, ondersteuningsniveau, kilometerstand en batterijstatus. Dit scherm is echter moeilijk leesbaar in fel zonlicht, wat een veelvoorkomend minpunt is bij dit soort fietsen.
Mijn mening
Deze eerste Lankeleisi van een nieuw type zal naar mijn mening inspelen op een nieuwe vraag en tegelijk bepaalde zorgen over vorige modellen wegnemen. Er komt steeds meer regelgeving die het gebruik van krachtige fietsen zonder keuring aan banden legt. Boven de 250 watt moet een fiets gehomologeerd zijn en heb je extra uitrusting nodig. Bij deze fiets is dat niet nodig.
Een ander voordeel is dat deze fiets er veel meer als een gewone fiets uitziet. Hij valt minder op, terwijl een fatbike met 4-inch banden echt niet discreet is. Een fatbike is ook minder geschikt voor dagelijks gebruik dan deze nieuwe MG600 Lite.
De Lankeleisi MG600 Lite heeft dus weinig te maken met de MG600 Plus, het is echt een totaal andere fiets voor een ander soort gebruiker. Hij is vanaf het begin goed uitgerust en heeft een degelijke actieradius.
Wat je wel goed moet beseffen is dat deze fiets je niet ondersteunt als je niet trapt. Hij helpt je bij hellingen, maar je moet altijd zelf meetrappen.
Ik heb meerdere fietsen van Lankeleisi getest en ben nog nooit teleurgesteld geweest. De batterij doet wat hij belooft, de versnellingen werken goed en het zadel zit comfortabel.
Je moet wel met een paar zaken rekening houden. De fiets is zwaar en dus minder wendbaar dan een stadsfiets. De achterrem alleen is niet krachtig genoeg—je moet beide remmen gebruiken, en niet vergeten dat ze omgekeerd zijn. Het scherm is slecht leesbaar in fel zonlicht. De draaicirkel is niet ideaal, vooral omdat de voorvering tegen de batterij kan komen bij een volledige U-bocht.
Sterke punten
Koppel-/snelheidssensor
Soepele en efficiënte versnellingen
Comfortabele rijervaring
Goede standaarduitrusting
Actieradius
Wettelijk toegelaten in de meeste landen
Zwakke punten
Moeilijk leesbaar scherm in zonlicht
Beperkte draaicirkel
Geen achtervering
Vrij lange oplaadtijd

Hoofd van mezelf op deze blog
Sinds 2006 deel ik mijn passies op mijn blog in mijn vrije tijd, dat geef ik de voorkeur aan het kijken naar onzin op tv of op sociale netwerken. Ik werk alleen, ik ben ongetwijfeld een van de laatste overlevenden van de wereld van blogs en persoonlijke sites.
Mijn specialiteit? Digitaal in al zijn vormen. De afgelopen 25 jaar heb ik voor multinationals gewerkt, waar ik digitale teams aanstuurde en een omzet genereerde van ruim € 500 miljoen per jaar. Ik heb expertise op het gebied van telecommunicatie, media, luchtvaart, reizen en toerisme.
Vragen/Opmerkingen